23 Aralık 2015 Çarşamba

3D'den daha fazlası 4DX Sinema



4DX teknolojisi İstanbul’a geldi! Şu an sadece Marmara Forum Cinemaximum’da var. Benim için yeterli, evime çok yakın zaten :).

Peki nedir bu 4DX? 3D filmin sinema salonunda hareket, titreşim, ışık, sis, koku ve su efektleri ile desteklenmesi.

Sinema salonu biraz farklı, çünkü koltuklar hareketli ve titreşimli. Bu yüzden bilet alırken arka bölümü tercih etmenizi öneririm. Ön bölüm çok alçak kalıyor, buradan izlemesi biraz zor. Orta boşluğun arkasındaki kısım ise yüksekte kalan bölüm, burada kenarları bile tercih etseniz ekranı rahatlıkla görebiliyorsunuz.

Biz bu salonun açıldığını Star Wars’u izlemeye gittiğimizde görmüştük, o gün 3D’yi tercih ettik ama aklımız da 4DX de kaldı ve filmi bir de böyle izleyelim dedik. Çok doğru bir tercih yapmışız aslında çünkü ilk kez 4DX ile izleseydim, filmdeki birçok detayı kaçıracaktım. Hareketli koltuklar çok eğlenceli, gerçekten TIE Fighter’ları takip ediyormuş gibi hissettim ama diğer taraftan çok da dikkat dağıtıcı. Bu yüzden çok merak ettiğiniz bir filmi ilk olarak 4DX izlemeyi tercih etmeyebilirsiniz.

450
167
Ama hazır Star Wars vizyondayken bu deneyimden eksik kalmayın, mutlaka gidin. Çünkü sonuçta The Force Awakens bu konsepte çok uygun bir film. Ben çok eğlendim, çok memnun kaldım. İyi ki gitmişim.
Bilet fiyatları hafta içi 25TL, ama zaten 3D film de 17,5TL olduğuna göre aradaki farka kesinlikle değiyor. Paranızın karşılığını alıyorsunuz yani.

Film kalitesinde bir değişiklik yok, normal 3D film, aynı gözlükler ile izleyebilirsiniz. Efektler ise şöyle:


  • Hareketli/titreşimli koltuklar: Koltuklar filmdeki aksiyona göre hareket ediyor. Yokuş tırmanan, sağa sola dönen veya hızla ilerleyen kahramanı takip ediyorsunuz. Başlarda biraz yorucu geliyor ama sonra alışıyorsunuz, çok keyifli. Bir de yine sahnelerdeki olaylara göre koltuğunuz titriyor, ama ben bundan çok hoşlanmadım açıkçası. Zaten beni daha çok yoran kısım ise hareketten çok titreşimdi. Gereksiz olduğu yerler de vardı, Poe Dameron dürbününden bakarken bile titredik mesela.
  •  Rüzgâr: Hareketli koltuklardan sonraki en baskın efekt  rüzgârdı, koltuklar ile birleşince hareket ediyormuşsun hissini kuvvetlendiriyor. Koltuğunuz hareket ederken bir taraftan da saçlarınız  rüzgârda savruluyor. Salonun yan duvarlarında birkaç tane fan var, yani sadece önde oturanlara geliyor gibi bir durum söz konusu değil. Salondaki her koltukta hissediyorsunuz. Tek eksikliği her zaman hafif serin bir  rüzgâr  esmesi. Bir patlama olduğunda  rüzgâr yerine yüzünüze sıcak hava vursa çok daha mükemmel olurdu.
  • Koku: Koku fikri çok güzel, ancak geliştirilmesi gerekli. Film başlamadan önce gösterdikleri 4DX reklamında kokunun tanıtımı güzeldi, reklamda biri osurdu ve salona kötü bir koku yayıldı. Ancak daha sonra film süresince kullanılan da aynı kokuydu, yangın çıkıyor aynı kötü koku, bir yer patlıyor aynı kötü koku. Koku da iğrenç olunca insan bir yerden sonra “Hiç olmasa daha iyi artık” diye düşünüyor. Güzel koku da bir taneydi ve o da pek güzel değildi :). En azından yanık kokusu, orman/çiçek kokusu gibi çeşitler olsa harika olacaktı.
  • Işık: Işık efektlerine karşı biraz ön yargılıydım, salonda sürekli yanıp sönen bir ışık olması fikrinden hiç hoşlanmamıştım. Ama korktuğum olmadı, efektin kullanımı çok yerinde ve yeterliydi. Kokuya benzer bir eksikliği var ki sadece beyaz ışık yanıyor. Bir şey patlıyor mesela salonda beyaz ışık çakıyor, kırmızı ışık da olmalıydı.
  • Su: Su konusunda söyleyecek bir şeyim yok :). Tahmin ettiğiniz gibi ıslak sahnelerde yüzünüze su püskürtülüyor ki çok eğlenceli. Öyle çok fazla ıslanmıyorsunuz, rahatsız edici değil.
  • Sis: Ben sisi pek fark edemedim açıkçası. Gözümde 3D gözlükler ile bu kadar detayın arasında mı kaçırdım yoksa gerçekten yetersiz miydi kesin konuşamayacağım. Bir iki defa sinema perdesinin iki yanından minik bir sis bulutunun yayıldığını gördüm ama çok yetersizdi. Dumanlar salonu biraz daha kaplasa daha iyi olabilirdi ama tabi bu da nefes almayı zorlaştıracağı için tercih edilmemiş olabilir. Konserlerde önde olunca sis makineleri yüzünden çekilen çileleri hatırladım ve bu konuda fazla dırdır etmedim açıkçası :).
  • Baloncuk: Ben The Force Awakens’ta baloncuklara rastlamadım. Baloncuk gerektiren bir sahne de hatırlamıyorum, zaten nasıl bir sahnede salona baloncuklar verilir onu da bilmiyorum :). Bu detay hakkında yorum yapamayacağım o yüzden.

Sonuç olarak 4DX’in biraz daha özen gösterilip düzeltilmesi gerekiyor. Ama bu haliyle bile çok eğlenceli. Özellikle Star Wars The Force Awakens gösterimdeyken kaçırmamanız gereken bir deneyim, mutlaka gidin! :)


0 yorum:

Yorum Gönder