22 Şubat 2017 Çarşamba

AliExpress'ten Alışveriş için İpuçları


AliExpress’i bilmeyen yok, kullanmayan da çok az herhalde. Ben herkes mutlu mesut alışverişini yapıyor sanırken, bir anda kafamda aydınlatıcı bir soru belirdi: “O zaman Instagram’dan AliExpress ile ilgili neden bu kadar çok soru alıyorum?”

Ufak bir “AliExpress 101” metni hazırladım, sonuna da dikkat etmeniz gereken noktaları belirttim (koruma dönemini kaçırmadan şikâyet açmak gibi), umarım işinize yarar.

AliExpress nedir?

AliExpress bir alışveriş platformu, ama AliExpress’in kendisi satıcı değil. Satıcılar ile alıcıları buluşturuyor ve güvenli bir alışveriş yapmanız için ortam sağlıyor.

Bu ne demek? Aldığınız ürün satıcısı kimse onun tarafından kargolanacak ve işlem bitip onaylandığında da ödediğiniz tutar o satıcının hesabına geçecek demek.

Nasıl alışveriş yapılır?

İstediğiniz ürünü sepete ekleyin, ödemesini yapın. Geldiği zaman “Siparişler” kısmından onay vereceksiniz, para satıcıya aktarılmış olacak. Bu aşamada ürüne ve satıcıya puan verebilir, yorum yapabilirsiniz.
Farklı satıcılardan ürünleri tek alışveriş ile alabilirsiniz. Toplam tutar kartınızdan bir kerede çekilmiş olacak, ama ürünler farklı satıcılardan geldiği için ayrı ayrı gönderilecek.



Ödeme Yöntemi

Kredi kartı ile ödeme yapabilirsiniz. Ben şu ana kadar bir sorunla karşılaşmadım ama yine de tüm internet alışverişlerinde sanal kart kullanmakta fayda var.
AliExpress kredi kartı bilgilerinizi sonraki alışverişleriniz için kaydetmek isteyecektir, ben bunu tercih etmiyorum. Çünkü kartım kayıtlı olunca şuursuzca alışveriş yapıyorum. “Buy All” ve “Pay” tuşlarına basıyorsunuz ve bitti. Kaydetmezseniz en azından her seferinde kart bilgilerini gireceğiniz için o üşengeçlik insanı bir parça da olsa düşünmeye sevk ediyor.

Sanal kart kullanmak güvenliğin yanı sıra ödeme için harcayacağınız çabayı maksimuma çıkarmaya yardımcı da olacaktır. Böylece manasız alışverişlerinizi azaltabilirsiniz :). Her bankada sanal kart uyguluması var, internet bankacılığı ile kredi kartınıza sanal kart oluşturacaksınız. Sanal bir kart numaranız, son kullanma tarihiniz ve güvenlik kodunuz olacak. Her alışverişten önce sanal kartınıza limit belirleyerek ya da para aktararak alışverişinizi gerçekleştirebilir, ya da sabit bir limit belirleyip onu da kullanabilirsiniz. Daha sonra bilginiz olmadan biri kartınızdan para çekmeye kalkarsa, zaten limitiniz olmadığı için başarılı olamayacak. Sanal kart kullanımını kendi bankanız ve kartınız ile halledeceksiniz, bankanızdan detaylı bilgiyi öğrenebilirsiniz.

Kredi kartı kullanmıyorsanız Inial gibi yükle&öde bir kart ile alışveriş de yapabilirsiniz.

İstediklerimi aldım, ne kadar zamanda gelir?

En az bir ay. Bir aydan uzun da sürebiliyor, nadir de olsa kimi zaman üç, hatta iki haftada geldiği de oluyor. Acil ihtiyacınız olan ya da elinize belirli bir tarihte ulaşması gereken ürünler için tercih etmeyin, insanın beklerken ömrü çürüyor. AliExpress biraz “al ve unut” bir site, alışverişi yapıp beklemediğiniz anda gelen paketlerle mutlu olacaksınız. Ama aldıklarınızı da tamamen unutmayın, koruma süresini kaçırmayın.


Siparişim gelmedi, ne yapmalıyım?

“Siparişlerim” kısmında her siparişiniz için bir geri sayım bulunur. Süre tamamlanıp sizden ses çıkmadığında AliExpress parayı otomatik olarak satıcıya aktarır. Bu yüzden eğer ürün elinize ulaşmadıysa ve geri sayımın bitmesine birkaç gün kaldıysa “Open Dispute/……” tıklayarak şikayet açın.

Önce satıcının duruma yorum yapması beklenecek. Satıcı ilgilenmezse ya da anlaşamazsanız AliExpress olaya dahil oluyor ve paranızı iade ediyor.

Şikâyet kaydı açtığınızda satıcı sizden biraz daha beklemenizi isteyecek. Eğer koruma süresini uzatmadıysa, önerisini kabul etmeyin. Ben bir keresinde anlaşmaya varıp şikâyet kaydımı kapattım, sonra tekrar açmayı beceremedim. Biraz daha beklemeyi kabul ederseniz ve ürün yine de gelmezse yapacağınız bir şey kalmıyor diye biliyorum.

Para iadesi aldım, ancak sonra ürün de geldi, ne yapmalıyım?

Aynı ürünü tekrar satın alın, satıcıya mesaj atıp durumu açıklayın ve ürünü göndermemesini söyleyin. Aldıktan sonra da hemen ürünü teslim aldığınıza dair onaylayın.

Siparişim geldi ama yanlış ürün/ürün bilgilerinde gösterildiği gibi değil, ne yapmalıyım?

Yine “Open Dispute/……” tıklayarak şikayet kaydı açın. Sistem bu sefer açıklama yapmanızı ve fotoğraf ya da video eklemenizi isteyecektir.

Şikâyetlerde yazacaklarınız İngilizce olmalı, bilmiyorsanız da dert etmeyin Google Translate yeterli olacaktır. Karşınızdaki de Çinli ve çoğu İngilizceyi pek bilmiyor zaten, onlar da Google Translate kullanıyor. Kısa net cümleler işinizi görecektir, detay vermenize gerek yok.

Diyelim siparişiniz geldi, onay verdiğiniz, satıcıyı oyladınız. Ancak daha sonra ürünü kullanırken bir sorun olduğunu fark ettiniz. Yine şikâyet kaydı açabilirsiniz. Ürüne onay verdikten sonra 15 gün boyunca itiraz etme hakkınız var.

AliExpress güvenli mi?

Ben şimdiye kadar hiç sorun yaşamadım. Ama sorun yaşamamak ya da olası bir problemin etkilerini en aza indirmek için dikkat etmeniz gereken yukarıda da bahsettiğim iki nokta var.


  • Kredi kartı kullanınca içiniz rahat etmeyecekse sanal kart kullanın.
  • Şikayet kaydı açabileceğiniz süreyi kaçırmayın. Ben ara sıra siparişlerimi gözden geçirip, süresi yaklaşanlar için şikayet kaydını oluşturuyorum. 
  • Alacağınız ürünü özellikle aratıp, farklı satıcılardaki versiyonlarına bakın. Bazı satıcılar aynı ürünü çok daha pahalıya satıyor, boşuna kazıklanmayın. Bazı satıcılar da ürünü aynı fotoğraflarla benzerlerinden çok daha ucuza satıyor, ama gönderdiğinde kalitesi veya görüntüsü çok farklı oluyor. Satıcının puanına ve alığı yorumlara dikkat edin, ya da başkalarının deneyimlerine güvenin. Yani birisinde beğendiğiniz ürünü onun aldığı satıcıdan tercih edin.


Sanırım ana detaylar ve bana en çok sorulanlar bu kadar. Kafanıza takılan başka noktalar oldukça yazıyı güncelleriz :).

Sorunsuz alışverişler…




358, 563


3 yorum: